دیروز دقایقی را به همراه یکی از دوستانم در نمایشگاه قرآن گذراندم. یکی از جالبترین محصولاتی که در این نمایشگاه عرضه می شد و مرا به خود متوجه کرد و به فکر فرو برد. محصولی بود به نام بالشتک قرآنی و مخصوص کودکان.
1 _ این محصول که با معرفی کاتالوگ قرار گرفته در داخل آن نمایه ایی مذهبی و قرآنی دارد. در واقع محصولی است چند منظوره که که حاصل نوای مترنم از بلندگوی داخل بالشتک ربط مستقیم دارد به دستگاهی که سیم رابط به آن متصل است و کاست و یا سی دیی که از آن دستگاه پخش می شود. پس تا اینجای کار این بالشتک صرفن قرآنی نیست و تنها مستمسک قرار گرفتن چنین نامی بر روی آن نمایشگاه قرآن است و پولی که می شود از جیب مردم خارج نمود.
2 _ این محصول به جز کارکرد عقیدتی که کاتولوگ راهنمای آن نشان می دهد. می تواند استفاده دهشتناکتری هم داشته باشد که با توجه به بافت بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن و بستر مذهبی آنان دور از ذهن نیست. و اما آن استفاده دهشتناک. تصور وصل سیم رابط به دستگاهی که یکسره در ایامی خاص نوای نوحه و ندبه و عجز و لابه برای کودکی در آن سن پخش می کند. واقعن دهشتناک است.
3 _ حتی پخش موسقی های ملایم هم بصورت متناوب و با فرض از یاد رفتن والدین برای خاموش کردن دستگاه مصداق کامل کودک آزاریست. آن هم هنگام خواب که کودک می خواهد آرامش یابد، با این روش یکسره به او استرس و نا آرامی تزریق می شود.
4 _ آیا ما این اجازه را داریم که کودکانمان را با ابزاری اینچنین حال با نوای موسیقی و یا نوای قرآنی و نوحه به سمتی گرایش دهیم که خودمان آن را می پسندیم و سال ها آن چیزی را ملکه ذهنش کنیم که انتخاب خود ماست و با این روش تردیدی جاودانی را به آینده او تحمیل کنیم.
5 _ برای والدین مسلمان و متدینی که از این ابزار برای هم انسی کودک خود با تعالیم مذهبی می خواهند سود جویند تنها یک چیز می توان گفت. والدین عزیز دین شما و کتاب آسمانی تان تاکید دارد بر این جمله لا اکراه فی الدین؛ در پذیرش عقیده اکراه نیست. پس بدانید این دستگاه و استفاده مذهبی از آن تناقض عجیبی با متن قرآن دارد.


به نظر شما والدين هيچ چيزي به فرزندان ياد ندهند چون در آينده خود آنها مي خواهند انتخاب كنند اين گونه باشد چرا به بچه ها زبان خاصي را آموزش دهيم چون ممكن است در آينده آنها بخواهند مثلا چيني ياد بگيرند چرا اصلا آنها را به مدرسه بفرستيم چون ممكن است آنها بعدها چيز ديگري را بخواهند واقعا ژاي مذهب و دين كه به ميان مي آيد برخي اينقدر بهانه هاي بني اسرائيلي و غيرمنطقي مي گيرند كه نگو!!!!!!!!!
———
فروغ:
بحث بر سر آموزش اعتقادات مذهبی و اطلاعاتی است که به آن ایدئولوژی می گوییم.
فارغ از این بحث ذکر کردم حتی اگر هر چیز دیگری هم به این کودک به جای اعتقادات مذهبی مانند موسیقی در هنگام خواب آن هم درست زیر گوش تحمیل شود، باز هم پذیرفتنی نیست.
توسط: ناصر در سپتامبر 5, 2008
در 4:01 ب.ظ
چی بگم والله. فقط من میدونم وصع مالی الکترونیکی جماعت تو این مملکت خیلی خرابه. اینها درست نکنند چین درست میکنه. باصدای بلندتر و کوبنده تر و البته رنگهای سرطانزا.
اما خیالت راحت باشه مردم ما ازین چیزها نمیخرند.
———
فروغ:
نباید اجازه وارد شدن چنین محصولی داده شود.
نبودی ببینی چطور می خرند
توسط: آریو در سپتامبر 5, 2008
در 5:42 ب.ظ
دوست عزیز ،مطلب جالبی نوشتید که چند نکته به نظر من میاید که دوست دارم با شما مطرح کنم
در مورد اثرات صدا(موزیک یا نوحه ،قران،…) به آن صورتی که دستگاه مورد نظر کار میکند بر کودک به خصوص نوزاد تا انجای که اطلاع دارم و خود شما نوشتید مسلما چیزی جز اذیت و آزار و بر هم زدن آسایش کودک نتیجهای در بر نخواهد داشت ،بحث بیشتر و اصلی که میتواند مربوط به این محصول باشد به نظر من مربوط به همین اثرات هست که باید متخصصین نظر بیشتری بدهند
ولی در مورد حق پدر و مادر در اموزش کودک ؛به نظر من پدر و مادر حق دارند به کودک خود آنچه را که صحیح میدانند آموزش دهند ،حال این آموزش میخواهد یک تفکر خداپرستانه باشد یا انکار خدا و …. .
تا انجای که اطلاع دارم کودک و حتا نوجوان قدرت استنتاج و تفکر استدلالی ندارند که با توجه به آنچیزی که میبینند و میشنوند بخواهند تصمیم بگیرند بنابرین همانطور که میدانید چه در ایران چه در خارج سن زیر ۱۸ سال نیاز به یک کفیل و تصمیم گیرنده دارند .و همانطور که میدانید این شخص در درجهٔ اول پدر و مادر فرد هستند
بنابر آنچه گفتم به نظرم به هر حال باید به پدر و مادر حق بدهید(همانطور که چه در ایران و چه در خارج حق میدهند)که آنها وظیفهٔ “تعلیم و تربیت” بچه را داشته باشند و آنچه که به نظر آنها صحیح است به فرزند خود یاد دهند،در مورد حق جامعه بر اموزش کودک مطلب بسیار هست که هم بنده تخصص آن را ندارم و هم از حوصلهٔ این بحث خارج است
ولی اینکه چه “روشی” واقعا برای تعلیم و تربیت مفید است موضوع جدایست که انهم جای بحث دارد آیا این بالش میتواند یک روش آموزشی باشد باز هم تردید دارم
دوستی که به “ایرادهای بنی اسراییلی ” شما گله کرده اند بد نیست کمی توجه به همین بنی اسرایل کنند تا بداند چه میزان از پیشرفت کشورهای غربی مدیون آنها و ایراد گرفتن های آنها بوده است،دوست عزیز منظور من به رخ کشیدن بنی اسرییل نیست غرض بحثها و جدالهای “درست” آنها بوده است که یکی از (و نه همهٔ)علل پیشرفت غرب بوده است،بد نیست بدانید بسیاری از اندیشه سازان موثر این عصر یهودی بوده اند (فروید ،مارکس،انیشتین،…)
پاینده باشید
———
فروغ:
به نظر من تعلیم و تربیت یک کودک با القای تعالیم مذهبی و عقیدتی متفاوت است. می توان کودک را با علم و مبانی دانش به اندازه درک و گیرایی او آشنا کرد. اما القای تعالیم دینی و مذهبی به کودک پذیرفنتنی نیست.
توسط: بابک در سپتامبر 5, 2008
در 5:57 ب.ظ
من هم با شما موافقم که بالشتک قرآنی مصداق کودک آزاری است. ولی نه با استدلال ضعیف و مغالطه آمیزی که شما آوردید. چون آموزش مسائل مذهبی مانند همه ی مسائل دیگر زندگی، وظیفه ی پدر و مادر است. اما اشکال اصلی این بالشتکهای معروف به قرآنی این است که صدایی را مستقیم به گوش کودک وارد می کند که هم از نظر جسمی برای گوش کودک خطرناک است و هم میتواند مقدمه ای برای ناهنجاری های رفتاری آینده و مشکلات روانی برای او شود. فرقی ندارد که صدایی که اینچنین به گوش میرسد، قرآن باشد یا موسیقی. جالب این که این بالشتکها برای انسانهای بالغ هم خطر سنگین شدن گوش و تزلزل روانی را دارند. چه رسد به نوزاد. امیدوارم خانواده های مذهبی فریب این جور دستگاهها را که صرفا جهت تجارت ساخته شده اند، نخورند.
———
فروغ:
آموزش مذهبی به کودک در زمانی که قدرت تشخیص ندارد پذیرفتنی نیست. چرا باید به کودک تعالیم مذهبی را در سنی که قابلیت دریافت و تجزیه و تحلیل آن را ندارد، آموزش داد ؟
توسط: tarnamaa در سپتامبر 5, 2008
در 9:08 ب.ظ
انتخاب دین جزء بدیهیات زندگی نیست…ولی حرف زدن جزء نیاز های اصلی یک بشر است…اگر در پرتو تعالیم به اصطلاح دینی رنگ نباخته باشد..!
توسط: astm1834 در سپتامبر 6, 2008
در 1:32 ق.ظ
این خبر واقعا تاسف باره. این عملا مصداق سو استفاده ذهنی از کودک است. چه کسی این حق را به والدین داده که اینطور ذهن کودکان را شست و شو دهند. نوزاد و کودک کوچک تر از آن است که این مفاهیم را بفهمد. باید او را آزاد گذاشت تا وقتی به سنی رسید که خودش می توانست درک کند تصمیم بگیرد. این عمل غیر انسانی است.
بخوانید: سواستفاده ذهنی از کودکان
توسط: ناباور در سپتامبر 15, 2008
در 6:42 ق.ظ
يكي از آشناهامون وقتي من بچه بودم به مامانم گفته بود چرا اسم اينو گذاشتين زهرا! چه ميدونيد وقتي بزرگ ميشه از اسمش خوشش مياد! من مطمئنم اعتراض ميكنه.
من، زهرا، من هم مطمئنم اگر اسمم موژان يا يه چيزي مثل اين بود اون زن هيچ وقت اين حرفو نمي زد!
—–
فروغ:
چه ربطی دارد زهرای عزیز ؟
شما می توانی اگر از اسمت خوشت نمی اید آن را تغییر دهی و یا طبق آن چیزی که مرسوم است بخواهی دیگران تو را به نام دیگری بشناسند.
اما آیا می توان ذهنیت شکل گرفته در دوران کودکی را که توسط یک پدر و مادر بدون توجه به قابلیت پردازش یا عدم آن به کودک القا شده را به سادگی درمان نمود ؟ حال این ذهنیت می خواهد اسلامی باشد یا غربی. من که گفتم این بالشتک می تواند کاربردی عکس آن چیزی را داشته باشد که به آن نام و دستاویز فروخته می شود. کمی نگاه فراتر از مذهب بد نیست اگر زاویه دید خود را بیشتر کنیم. دنیا فقط دین نیست.
توسط: زهرا قدياني در سپتامبر 15, 2008
در 2:55 ب.ظ
ودر تکمیل حرف شما می خواستم بگویم در همه چیز باید تعادل را رعایت کرد حتی در دین به همین خاطر هم خدا در قران گفته به هیچ کس بیش از وسعش تکلیف نشده است یا جمله معروف “خیر الامور اوسطها”
توسط: fahmizi در سپتامبر 16, 2008
در 11:02 ب.ظ
آموزش های اولیه مانند خواندن و نوشتن و مطالب علمی رایج و عمومی حتی آشنایی با مذهب و دین حق هر کودک است و پدر و مادر هم وظیفه دارند که این آموزش ها را به کودک خود بدهند. ولی این بالشتک به نظر من بسیار مسخره است و مصداق بارز کودک آزاری است، معلوم نیست تولید کننده سودجوی این محصول این وسیله را برای یک انسان درست کرده یا یک حیوان مانند طوطی! متاسفانه در جامعه ما دین داشتن شده حفظ 30 جزء قرآن، ریش گذاشتن، انداختن پیراهن روی شلوار، نماز خواندن با لحجه غلیظ عربی، بادکش انداختن روی پیشانی برای نشان دادن جای مهر بر روی پیشانی و از این قبیل کارها، اگر والدین جای این کارهای فجیح و دور از انسانیت و عقلانیت راه و روش و اهداف ادیان و کلان هدف آنها را به کودکان خود یاد بدهند، جدای از مسلمانی و مسیحیت، یهودی و زرتشتی آن وقت است که کودک بعد از رشد فکری می تواند آزادانه و از روی عقل و درکش واقعیت ها را درک و به آنها گرایش پیدا کند. تاسف بر انگیز است پدر و مادری از این وسیله ناشایست برای کودکشان استفاده کنند و باعث اذیت و آزار کودک خود شوند.
توسط: Reza hafez در سپتامبر 20, 2008
در 6:35 ب.ظ
بابا خانم ها و اقایان محترم اینکه اموزش حق بچست توش هیچ شکی نیست
اینکه هرکس می تونه به بچش اونچیزی رو اموزش بده که فکر می کنه درسته هم خواه نا خواه اتفاق می افته
اما اینو بدونید این رفتار پدرو مادره که به بچه اموزش میده نه صدای گوش خراش یک بالشتک…
وای بر اون بچه ای که در ذهنش چیزی قرار می دیم و بر خلافش عمل می کنیم چون مطمئن باشید اون بچه شک که هیچی دیگه اون اعتقادات و فکرم بهشون نمی کنه
بحث اسلام نیست کاش هممون به اسلام عمل می کردیم اونوقت که ایران می شد گلستون..ببینم سراغ داری کسی و که دروغ نگه؟
اگر کسی دوست داره بچش مذهبی،مسلمون و خدا جو باشه باید اول از همه خودش اینطوری باشه اگه نبود صدای نکره قاری های قران فقط حال ادمو بهم می زنه
همین
———
فروغ:
با بخش دوم کامنت شما موافقم
توسط: sinozit در سپتامبر 23, 2008
در 4:53 ب.ظ
اگر خدا اين آيه شريفه لا اكراه في دين را نازل نمي كرد واقعا امثال شما به چه چيز آويزان مي شدند؟! شما لا اله را مي شنويد و الا الله را نه.. آن چرا كه به نفعتان است مي شنويد
———
فروغ:
شما که گوشی برای شنیدن هیچکدام ندارید. ! زیرا اگر کسی کل لا اله الا الله را قبول داشته باشد لا اکراهش را هم قبول دارد. !!!
توسط: m-h در اکتبر 23, 2008
در 7:26 ق.ظ
ميگم پس تفنگ هم چيز بديه ها!چون هم ميشه باهاش يه گرگ وحشي رو از پا در آورد هم ميشه يه بي گناه رو كشت!
———
فروغ:
” خودم ” نظرت با شناسه ” m-h ” منطقی تر بود. !!!!!!
توسط: خودم در اکتبر 23, 2008
در 7:30 ق.ظ
1- در اینکه این جور بالشتکها و وسایل بی مصرف استفاده ای ندارند شکی نیست!
2- « دنیا فقط دین نیست» ای کاش می گفتی دنیا به جز دین دیگه چیه؟
3- این جواب برای شما وهمه کسانی که مخالف آموزش تعالیم دینی و اسلامی به کودکان هستند : « نفهمیدید ، نمی فهمید و نخواهید فهمید! »
4- والسلام!
توسط: من در نوامبر 7, 2008
در 10:41 ب.ظ
اسلام زوری… اسلام انتخابی…فرقی با هم ندارن!
توسط: Xtrementalist در دسامبر 24, 2008
در 1:35 ب.ظ